tirsdag 17. februar 2015

Trenger vi EGENTLIG kosttilskudd?

Svaret på det er vel et rungende JA, skal vi tro alt vi leser. Den ene reklamekampanjen etter den andre lover overskudd, energi, vektreduksjon og gudene vet hva, bare du tar AKKURAT disse pillene her. Og vi biter på. Jeg mener å huske at jeg leste et sted at vi nordmenn bruker 2 MILLIARDER kroner, ja du leste riktig, i ÅRET – ja, fortsatt riktig – på helsekost. Sunkost alene omsetter for 70 millioner (http://www.h-avis.no/nyheter/helsekost-for-70-mill-1.1741790). Hvis vi forutsetter at vi er 5,5 millioner mennesker i dette landet her, så betyr det at hver og en av oss bruker ca 3 000 kroner i MÅNEDEN i helsekostbutikker. For meg høres det helt uvirkelig ut, og selv om beløpet kanskje er noe mindre enn dette, så bruker vi allikevel uanstendige summer på helsekostprodukter. MEN VIRKER DET??????

Jeg er en av dem som prøver alt mulig. Jeg er en av dem som har brukt uanstendige summer på ymse helsekostprodukter opp i gjennom årene. Alt fra vitaminer og mineraler, til slankepiller, shaker, barer og en hel masse grønt pulver som smaker gress. Som vi skal bli sunne, slanke og pene av, få sterkt hår og sterkere negler, detox av kroppen – you name it – jeg har prøvd det. Jeg biter på og tenker at DETTE BLIR BRA! Kommer hjem med posen full, stabler opp på kjøkkenbenken og setter i gang – pliktoppfyllende gjør jeg akkurat som jeg har blitt fortalt. Jeg spiser piller utenom måltidene, kapsler til måltidene, heller ampuller oppi vann som jeg drikker… Gjør akkurat som jeg har blitt fortalt. MEN VIRKER DET????? Av natur er jeg en ganske utålmodig person. Jeg synes det er morsomt å merke effekt av de endringene jeg gjør ganske raskt. I 99% av tilfellene nevnt ovenfor, holder jeg ut i noen uker – og gir opp fordi jeg merker ingen forbedring av noe slag. Mesteparten av det jeg har kjøpt blir stående på kjøkkenbenken i den tro at jeg skal begynne å ta det igjen. Helt til det går ut på dato, eller at jeg rydder opp og kaster - med den erkjennelsen at dette var bortkastede penger. Eller som i det siste tilfellet (den siste ene prosenten), med noe alger og chlorella-greier, et grønt pulver som skulle blandes ut i vann – TO DAGER. Det smakte helt j**lig, og jeg klarte ikke å drikke det. Det smakte jord og grass, og jeg er ingen ku. Gav opp. Kastet hele boksen. Dyrt var det og.

Så hva er egentlig greia her? TRENGER vi kosttilskudd? Jeg har et ganske normalt kosthold, jeg spiser kjøtt, fisk og grønnsaker, ikke så mye Fjordland og annen ferdigmat. Prøver å begrense godteri, brus og andre utskeielser til helgene, jeg drikker lite alkohol og har et avslappet forhold til fysisk aktivitet. Holder ikke det da?

NEI. Det gjør faktisk ikke det. Dessverre.

Realiteten er at maten vi spiser inneholder mye mindre næring i dag, enn det det gjorde for bare noen år siden. Og hvem sin skyld er det? Jo, det er VÅR, forbrukernes. Vi vil ha stort utvalg av alle typer matvarer hele året, og det skal gjerne være så billig som mulig. Produsentene svarer på våre krav, ved å finne måter å dyrke frem og produsere maten på som gjør at det går fort og blir billig. Det går på bekostning av næringen som finnes i maten. Næringen i matvaren bestemmes av hvordan maten blir dyrket frem på. Jordsmonn, sollys, fôr, gjødsel osv. Når alt skal gå i speedy gonzales-fart, sier det seg selv at matvarene ikke får TID til å utvikle noe særlig næring. Realiteten er at vi VET IKKE hvor mye næring den matvaren vi spiser inneholder. Brokkoli inneholder normalt sett mye av et mineral som heter kalium. Og den inneholder en god del vitamin C. Men den kommer ikke med påskrift om at «denne brokkolien inneholder minimum 400 mg/100gr kalium», eller «minimum 70mg/100gr C-vitamin». Nei, vi ANER IKKE hvor mye næring det finnes i akkurat den matvaren vi har kjøpt.
Men vi kan jo kjøpe økologisk!!! Ja, økologisk er fint. Men det samme gjelder her: vi har ingen garanti for hva matvaren inneholder av næring. MEN: vi vet hva den IKKE inneholder like mye av, og det er ugressmiddel og andre giftstoffer, for her er det mye strengere retningslinjer enn for den konvensjonelt dyrkede maten. Og det i seg selv bør jo være et godt argument for å velge økologisk mat i så stor grad som mulig, spør du meg.

Så svaret på spørsmålet innledningsvis er: JA, vi trenger kosttilskudd. Men hvilket tilskudd skal vi velge?

Det finnes et mylder av kosttilskudd der ute, som alle påstår å ha effekt for både ditt og datt. Mulig det. Men du er ikke lik meg, og jeg er ikke lik naboen. For at kosttilskuddene skal ha noen effekt i det hele tatt, uansett hva vi velger, må vi være klar over at for at noe som helst skal virke, må KROPPEN VÅR KLARE Å TA DET OPP, altså gjøre seg nytte av det. Det som er viktig her, er jo hvor mye av disse tilskuddene vi dytter i oss, som faktisk når ut til cellene våre. Hvis vi tar tilskudd i form av tabletter eller kapsler (multivitamin-tabletter eller trankapsler for eksempel), skjer opptaket i tarmen. Da er det tilstanden i TARMEN vår, som bestemmer hvor mye av innholdet i tabletten eller kapselen som faktisk når frem til bestemmelsesstedet. Vet du noe om hvor godt opptak du har i din tarm? Nei, det gjør du sannsynligvis ikke, og det gjelder for de aller fleste av oss. Generelt kan vi si at mellom 5% og 40% av de tilskudd fra kapsler/tabletter vi tar (avhengig av kvaliteten på produktet) når frem til bestemmelsesstedet. Velger du billige tilskudd, er sannsynligheten større for at kroppen tar opp mindre, enn hvis du velger kostbare tilskudd. Men poenget her er jo at du ikke VET hvor mye du tar opp av de tilskuddene du tar. Løsningen kan jo selvfølgelig være å ta fire kapsler i stedet for to, altså at du dobler dosen. Eller tredobler for den sakens skyld, men da blir jo til og med de billige tilskuddene ganske dyre i lengden.

Så hvordan skal vi løse dette??? Hvilke tilskudd er det lurt å velge?

Dette finnes det ikke noe enkelt svar på. Det som passer for en, behøver ikke nødvendigvis å passe for en annen. Enhver du snakker med som selger kosttilskudd, vil selvfølgelig mene at akkurat hans kosttilskudd er de aller beste som finnes på markedet. Noe annet ville jo vært en selvmotsigelse.

JEG har i hvert fall funnet frem til tilskuddene som passer for MEG. De har opp mot 100% opptak (uansett hvor god eller dårlig tarmen min er, fordi opptaket starter allerede i MUNNEN) og de SMAKER GODT. Det er veldig viktig for meg, så jeg ikke gir opp. Dette er pulver som blandes ut i vann (derav det høye opptaket, ren celleenergi), og det smaker som fruktjuice. Jeg elsker det! Nå har jeg klart å ta disse tilskuddene hver dag i et og et halvt år, og jeg GLEDER meg til å drikke dem. Jeg merker også tydelig at de virker, og det merket jeg veldig fort (vi snakker DAGER her) – så tålmodigheten min ble ikke satt på prøve. Jeg ble tvert i mot overrasket over hvor raskt jeg kjente effekten. Det også er selvfølgelig en medvirkende årsak til at jeg har fortsatt med dem. Den raske effekten for meg var at jeg ble mer opplagt, fikk mer energi, bedre humør, sov bedre om natten, bedre konsentrasjon, søtsuget ble borte – og dette skjedde FORT. Nå som jeg har tatt disse tilskuddene over lengre tid, ser jeg jo også andre effekter, som at jeg har ikke hatt tegn til noe sykdom overhodet på disse et og et halvt årene. Ingen forkjølelse, ingen omgangssyke, ingen hodepine, har ikke vært litt snufsete i nesa en gang! Selvfølgelig har jeg sørget for at hele familien tar disse tilskuddene, jeg ønsker jo at de skal holde seg friske – og vi er like begeistret alle sammen. Selv tenåringsprinsessen her i huset, tar tilskuddene sine (helt frivillig, og UTEN å bli mast på!) hver dag. Helt utrolig.

                                 

Vi tar noe som heter OPTIMALSETTET, som består av tre produkter. To av produktene (Activize og Basics) blander vi sammen og drikker om morgenen og det siste (Restorate) drikker vi om kvelden. Vil du lese mer om disse tilskuddene, klikk her: Optimalsettet

Med optimalsettet får du garantert alt du trenger av vitaminer og mineraler hver dag, i tillegg til at det også er en del nødvendige enzymer i disse tilskuddene. Bruker du optimalsettet hver dag, dekker du dagsbehovet og du trenger ikke bekymre deg over om du får i deg nok næringsstoffer gjennom kostholdet.

I tillegg tar vi omega 3, også flytende (smaker ingen ting) – som vi blander i morgendrikken. Flytende omega 3 har mye høyere opptak enn i kapselform, og dette produktet her er gjort vannløselig så det lett blander seg sammen med morgendrikken min. Helt unikt! Jeg klarer jo ikke å få ned så mye som er DRÅPE tran, så jeg er så glad for at jeg fant denne varianten! Dette produktet kan du lese om her: Omega 3

Jeg tar også aminosyrer, fordi jeg kjenner at kroppen min fungerer bedre når jeg tar dem (har prøvd å IKKE ta dem, og merket stor forskjell). Ingen av de andre i familien tar disse, men jeg synes de fungerer godt for MEG. Dette produktet kan du lese om her: Proshape Amino

Hvis du ønsker å prøve optimalsettet, kan du få det til 28% rabatt ved å registrere et abonnement. Ingen bindingstid og 30 dagers angrerett, så det er ingen risiko forbundet med dette. Pris for optimalsettet når du abonnerer er kr 29,- pr dag (uten abonnement, kr 40,- pr dag). Et abonnement bestiller du her: Abonnementsbestilling Å være abonnent innebærer en del rettigheter (som for eksempel at du får 20% på alt du kjøper av produkter ut over abonnement, fri frakt hvis du bestiller for over tusen kroner (eks mva) og at du har muligheten til å anbefale produktene videre til andre den dagen du unner dem den samme virkningen som du selv har), så les igjennom forretningsvilkårene for å være på den sikre siden. De finner du her: Teampartnerregler (rull ned til bunnen av siden). Det koster kr 99,- å registrere et abonnement (engangskostnad), som du tjener inn igjen på at du får redusert fraktkostnaden med kr 100,-. Ønsker du bare å bruke tilskuddene selv, til redusert pris - er et abonnement det beste alternativet.

Et annet annet innlegg som kan være aktuelt for deg, er dette: Kroppen vår - et fantastisk maskineri så les gjerne dette også siden du først er i gang :-)

Lurer du på noe, eller vil ha hjelp med bestillingen din - kontakt meg gjerne på telefon 95774519.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar