søndag 23. juni 2013

Mine erfaringer på kur uke 4

Status etter tre uker er at jeg har mistet 8,17% av min kroppsvekt. Det har ikke skjedd så mye med vekta den siste uka, men det er veldig vanlig har jeg forstått. Jeg har en fin vekt jeg nå, så det er helt greit. Har gått nesten TO UKER uten nesespray! Det er ny rekord på 15 år!! Håret mitt er friskt og sunt igjen, og vokser! Myyyye. Huden er også blitt veldig bra. Hørte av en som hadde forsøkt dietten at det også gjør at man ikke får soleksem, så det gleder jeg meg til å teste når det en eller annen gang blir SOL (når jeg har fri..). Jeg KLØR nemlig.. :-)

Har fått tilbake resultatene av blodprøvene jeg tok på dag 2 i kuren, og det var oppløftende. Stoffskiftet mitt har RAST nedover på de siste prøvene, og var nede i 0,2 på siste prøve (anti TSH). På denne siste målingen var det på 0,36 og det er en positiv utvikling - og det på bare to dager. Jeg skal ta nye blodprøver igjen om noen uker, så da får vi se om det har økt enda mer. Håper på å komme opp i 1,5 kanskje, det hadde vært perfekt. Jeg er helt overbevist om at denne kuren er veldig bra for meg, og jeg kommer til å fortsette med grønne dager og optimalsettet. Og teen, den tror jeg ikke jeg kommer til å klare meg uten.

Legger ikke ut noen før/etter-bilder igjen før jeg har fullført kuren. Så dere får bare følge med :-)

DAG 1 (Hvit)
Det ble kald laks fra i går til frokost, og enda var det litt igjen - så det ble lunsj :-) enkle måltider her i gården.. Men det smaker godt og jeg blir mett, det er det viktigste. Stekte litt kylling fileter i små biter som jeg hadde peppermiks og hvitløkspepper med persille på - det ble god smak :-) stekte i meierismør, men jeg kom vel egentlig på at man ikke skal bruke meierismør på hvite dager.. Vel, vel - gjort er gjort. Nå har jeg vent meg til den salaten til maten, så i dag var det plutselig uvant å IKKE ha den. Men i morgen er det atter en grønn dag :-)

DAG 2 (Grønn)
Glemte å legge i vann frøene i går kveld, så det ble litt sen frokost. Lunsj besto av kylling fra i går med brokkoli. "Middag" ble et knekkebrød.... Brukte mager ost naturell i stedet for smør. Er faktisk omtrent samme næringsinnhold, men mindre salt enn i smør, så jeg regnet med at det gikk greit. Tok noen agurkskiver oppå så ble det et godt lite måltid.

Det ble kalkun og brokkoli, med stekt hvitløk til SEN middag:



Forstår ikke hvorfor jeg ikke har spist kalkun tidligere, det er jo SÅ godt!

Restorate før jeg legger meg er en god ting :-)

DAG 3 (Grønn)
Yoghurt til frokost. Jeg synes det er kjempegodt, og kommer til å fortsette med dette til jeg blir lei av det. Enkelt og mettende :-) Har vært en travel dag på jobben i dag, så det har blitt litt uregelmessige måltider, men jeg er ikke spesielt sulten, så det har gått greit.

Det ble brødskive med egg til lunsj:




Jeg har kjøpt lavkarbobrød i butikken, jeg vet at det ikke er det som står i menyen - men det danske rugbrødet klarer jeg bare ikke. Fant ut at dette måtte være et godt alternativ. Tar brødet en runde i brødristeren, så blir GIen enda lavere. Egg med pepper og persille på er veldig smakfullt, nå når jeg ikke er vant til å spise salt lenger.

Til lunsj 2 ble det knekkebrød med magerost og agurk, som i går. Tar knekkebrødet en runde i brødristeren også, for å være på den sikre siden :-)

Middag i dag ble ganske sent, rester fra i går: Kalkun med hvitløk, agurkmiks og grønn salat. Egentlig er det vel ikke salat når jeg har spist to "brød"-måltider, men det får være. Sånn ble det:



Nå er jeg god og mett og skal tidlig opp i morgen. Lang kjøretur, skal til vår andre bolig og være der en ukes tid. Jeg må tidlig opp for å lage niste, trenger det til 5-6 timers kjøretur. Lurer på hva jeg skal ha til niste. Noen som har noen forslag?

DAG 4 (Grønn)
Oppe med hanen i dag, våknet med te og activize. Og faktisk en kopp kaffe (æsj). Men det virker. Pakket og ordnet, lagde frokost (yoghurt med frø), tok med en for å ha i bilen også. Kjøpte med to baguetter til barna, og en grønn salat til meg. Seks timers kjøring foran oss. Hadde en halvliter vann og en halvliter te med activize i bilen, og drakk jevnt og trutt hele veien. Funket veldig bra, ble ikke LITT trøtt en gang!!

Vel fremme og pakket ut lagde jeg et herremåltid:



Laks, marinerte scampi (rapsolje, fersk hvitløk og hakket chilli), grønn salat og agurksalat. Litt i overkant mengde mat i forhold til hva som står i planen, men guri meg hvor godt det var!

Nå har jeg bare tre dager igjen på denne kuren, og jeg lurer jo veldig på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig. Jeg vet jo hva jeg BURDE gjøre: fortsette med grønne dager, en hvit dag i uka og litt utskeielser med en rød dag en gang i blant. Nå har jeg jo lært meg et verktøy for å håndtere de røde dagene, så det er jo helt strålende! Men blir det rød dag allerede på mandag? Jeg har jo innmari lyst på Pepsi Max, men tror jeg får superdårlig samvittighet hvis jeg drikker det. Er ikke sikker på om det smaker så veldig godt lenger heller. Også er det jo Pastabakeriet rett nedi gata her, de har altså en så fantastisk pastasalat, men DET blir vondt i magen det!

Egentlig så gruer jeg meg litt til disse fire ukene er over, jeg. Synes det har vært veldig greit å bli "fortalt" hva jeg skal spise hver dag. Masse god mat er det også. Nå blir jeg jo litt overlatt til meg selv egentlig, og hvor stor selvdisiplin har jeg? Det er jo ikke sånn at jeg trenger å gå ned mer i vekt, men jeg er superfornøyd med den vekta jeg har nå. Klarer jeg å holde den, er det mer enn godt nok for meg. Det jeg lurer mest på er om jeg blir tett i nesa igjen hvis jeg skeier ut. Det er så fantastisk deilig å slippe den helsikes nesesprayen!!! Også er jeg jo VARM nå. Jeg er faktisk kjempevarm, det kan jeg ikke huske at jeg har vært noen gang. Jeg har egentlig alltid fryst. Huden min er finere enn på sikkert 20 år, jeg er frisk og opplagt og sover godt om natten. Jeg er jo fryktelig bekymret for om dette vil avta hvis jeg driver å skeier ut for mye i sommer. Stooooore problemer her, altså :-) jeg har noen dager til å bekymre meg på :-)

DAG 5 (Grønn)
Startet dagen som vanlig med yoghurt. Jeg er blitt veldig glad i Skyr, og i dag var det en appelsin-variant jeg ikke hadde smakt før. Frisk og god smak. Liker veldig godt frøene oppi, blir mett og god av frø og en halv boks skyr.



Lunsj ble litt på kanten av hva som egentlig er akseptert på denne dietten.. Jeg spiste to lavkarbo brødskiver med smør og mager ost. Vel.. Det kommer ikke til å skje igjen, for det smakte skikkelig vondt. Jeg tror det til og med er salt i den magerosten, jeg. Også må jeg forsøke å finne smør UTEN salt. Jeg har hørt om det, tror jeg, så jeg må ut og lete :-) ALT med til og med bare LITT salt, blir VELDIG salt..



Til middag ble det kalkun, helstekt indrefilet av kalkun faktisk. Stekte den litt i panna, og så inn i ovnen på 180 grader i 20 minutter. Og hvis dere tror at jeg er så innmari flink til sånt, så er det feil. Fremgangsmåten sto utenpå pakken :-) Veldig enkelt, og ble skikkelig godt. Hadde fersk asparges og en slags brokkoli-variant til, som jeg smørstekte i stekepanna. Ble ørlitegranne distrahert når brokkolien var oppi, så den ble litt svidd på den ene siden - men det smakte godt. Asparges liker jeg!! men jeg må ha smør uten salt, altså.. Får lete etter det i morgen.

Kveldsmaten ble det ikke noe av i dag, men tok et par ekstra glass med Restorate. Har så sinnsykt lyst på nøtter, så jeg vurderte faktisk å skylle noen i vann for å få av saltet.. Men det er jo helt sykt, så det ble med tanken. Ble Restorate i stedet :-)

To dager igjen av kuren, og jeg begynner å bli stressa :-)

DAG 6 (Eh...)
Dagen startet bra med Activize og yoghurt. Vi skulle til en fornøyelsespark i nærheten i dag, og det var da moroa begynte. Jeg glemte å ta med meg mat.
Det var grillbuffet i parken, med mye godt, så jeg tok ruccolasalat og vanlig salat og noe grillet kjøtt. Spare-ribs, kalte de det... Godt krydret med grillkrydder... Forsøkte kjøttbollene, de var ganske gode med pastasalat til... Så var vi i gang. God og mett, med et snev av dårlig samvittighet, men ikke mer enn at jeg spiste jordbær med soft is (!) til dessert. Dagen var jo allikevel en katastrofe kostholdsmessig, så vi avsluttet like gjerne dagen med en iskaffe fra Tine (nei, jeg liker ikke kaffe, men den er god), og godt utpå kvelden ble det sikkert en kvart kilo sjokolade og smågodt. Fantastisk.

En katastrofe av en dag, sånn sett, men ellers veldig hyggelig :-) også tenker jeg at: javel, så gikk det til h...vete i dag, men det kommer en ny dag i morgen. Nå har jeg jo holdt på med dette i fire uker, og KAN verktøyet for å rydde opp i sånne utskeielser. Straffen blir en hvit dag i morgen. Det er ikke verre enn det. Skulle selvfølgelig holdt ut de siste to dagene av kuren uten utskeielser, men nå ble det ikke sånn. Jeg synes jeg har vært flink allikevel. Det går liksom greit :-) Jeg kjenner jo at det stresset jeg hadde i går, har gitt seg veldig nå. Det ga meg en trygghet, faktisk, å vite at DET GÅR AN Å SKEIE UT. Det er jo ganske naivt å tro at man skal leve resten av livet på grønne og hvite dager, det kommer en og annen rød dag innimellom - og det MÅ ikke være en lørdag! Jeg kjenner at jeg ikke har dårlig samvittighet, jeg er bare et enkelt menneske :-) og jeg kjenner meg ganske trygg på at jeg vil fortsette med flest grønne dager i livet mitt, selv om jeg ikke klarte meg uten EN rød dag i de 28 dagene kuren varer. "Kuren" varer jo i prinsippet resten av livet, det er jo meningen at man skal LEVE ved siden av.

Nå er vi snart til veis ende, og jeg tenker over hvordan kostholdet vårt vil være fremover. Vi har hos oss hatt et karboredusert kosthold i mange år, og tenker at vi fortsetter med det. HELT lavkarbo vil vi nok aldri bli, men vi spiser grovt og fiberrikt - og holder oss unna mye brød, poteter, ris og pasta. Det hender vi spiser pasta, men da fullkorn (ikke at det hjelper nevneverdig) og bare en sjelden gang. Det blir mye ren mat og grønnsaker hos oss, også spiser vi en del bær. Ikke så mye frukt. Vi er glade i melon, da. Det blir ferdigmat av og til, men jeg skal forsøke å begrense dette veldig fremover. Vi spiser meieriprodukter, ost, vaniljekesam, yoghurt, drikker litt melk en gang i blant. Det er nok ikke til å unngå at vi kjøper kjøttpålegg ferdig i butikken, selv om dette inneholder salt. En og annen gang blir det sikkert litt spekemat også. I det hele tatt ganske greit tror jeg. Kommer til å bli mer bevisst på å få i meg flere måltider, og heller mindre mengde mat, fremover - da jeg merker at det har vært veldig bra for meg. Dessuten har jeg blitt veldig flink til å drikke vann. Trodde vel egentlig at det første jeg kom til å kaste meg over etter endt kur, var Pepsi Max, men det frister faktisk ikke.

Det jeg er HELT sikker på, det er at jeg kommer til å fortsette med Activize, te, Basics og Restorate. Jeg har aldri følt meg så frisk og opplagt på så lenge jeg kan huske. I morgen blir det hvit dag, også får vi se hva som skjer etter det.

DAG 7 (Hvit)
Startet dagen med kald laks, til lunsj ble det varm laks. Middagen som egentlig skulle være i seks-tiden, ble plutselig ikke før halv ni. Vi har nemlig kjøpt oss grill i dag. God gammeldags kulegrill fra Weber. Jeg er skikkelig dårlig på å grille, men tenkte: herlighet, hvem som helst kan vel klare det! Det SER jo veldig enkelt ut. Vel, selve grillingen er jo ikke spesielt vanskelig. Det som var problemet, var jo å få den j..la grillen VARM. Hadde kull og tennbriketter fra Weber (fint skal det være), men det tok jo ikke fyr!!! Brukte 9 briketter før jeg endelig forsto at jeg nok hadde vært litt raus med mengden grillkull. Det var rett og slett for MYE grillkull til at det tok fyr. Så da var det bare å plukke ut. Så etter hvert fikk vi formen med kylling oppi grillen. Brukte sånn aluminiumsform (fra Weber, selvfølgelig...) og satte den rett på de varme grillkullene. Genialt. I formen hadde vi masse krydder, urter og litt for mye smør (uten salt). Det ble vel mer kokt kylling, enn stekt, men den var varm helt igjennom og med en veldig god smak!! Verdt å vente på og kan absolutt anbefales :-)

Datteren min og jeg snakket om i dag at vi kanskje skal ha en hvit uke i måneden. Den første uka i måneden for eksempel. Nå er jo det allerede i morgen, så det blir nok ikke det, men vi kan jo ta den SISTE uka i måneden, bare for å rydde opp litt, liksom. Det var hennes forslag, så jeg tenkte at vi gjerne kunne forsøke det. Jeg synes de hvite dagene er kjempegreie jeg, nå som jeg har blitt vant til det. Også blir det litt mer overkommelig for oss begge når det bare er en uke. Fire uker ble i lengste laget for datteren.

I morgen tidlig skal jeg veie og måle og ta bilder. Er ikke sikker på om det blir den helt store forandringen siden sist jeg la ut bilder (etter to uker), føler ikke akkurat det, men det får vi jo se på. Har funnet roen, og er fornøyd med både vekt og helse nå, og det er det viktigste for meg. Også er jeg ganske stolt over å (nesten) ha klart fire uker på kur, det hadde jeg nok ikke helt sett for meg når jeg startet. Men det var enkelt når man kom inn i det, så da gikk det fint :-)

Legger ut resultatene her i morgen, så følg med :-)

EN OPPSUMMERING
Da var fire uker over, og status er følgende:
- Jeg har ikke brukt nesespray på tre uker!! Veldig fornøyd med det!
- Jeg er VARM, fryser ikke hele tiden lenger..
- Jeg er frisk og opplagt, har masse energi
- Huden min har blitt kjempefin, både i ansiktet og på kroppen
- Fordøyelsen min er kjempebra nå, og jeg har ikke vondt i magen lenger :-)
- Jeg sover godt om nettene, 6-7 timer med GOD søvn. Det er lenge siden sist.
- Jeg har mistet ca 10 % av min kroppsvekt (ca 6,5 kg)

Reduksjon i cm: 6 cm i det smaleste på livet, 6 cm over det bredeste på rompa, 5 cm rundt hvert lår og 3 cm rundt leggen(!). Her var det nok en del vann, ja...

Så hva gjør jeg nå?
Starter dagen med yoghurt, te og Activize i hvert fall :-) fortsetter med produktene og holder meg til et grovkarbo-kosthold som jeg har hatt tidligere, og forsøker å begrense utskeielsene. Skal forsøke å holde meg unna Pepsi Max, og er blitt mer bevisst på saltinnholdet i maten. Tenker en hvit uke i måneden er greit for meg, klarer det fint. Er veldig fornøyd med vekta nå, men regner vel med at det kommer på noen kilo igjen i løpet av sommeren uansett. Ingen katastrofe det, for nå vet jeg jo hva jeg skal gjøre med det :-)

Da er det bare å takke for følget, det har vært morsomt å skrive på bloggen her. Håper mange har fulgt med :-) Avslutter med før/etter-bilder som lovet, jeg er dessverre ikke noe fotomodell så det blir som det blir. Takk for meg!







Vil du også forsøke denne dietten? Det er masse nyttig informasjon på bloggen her, så les gjerne flere artikler. Du kan også ringe oss på 95774519 for mer informasjon og produktene bestiller du her: www.6177683.well24.com

5 kommentarer:

  1. Veldig bra du har vært superflink:) moro å følge deg:)

    SvarSlett
  2. Hvordan går det no, etter ca 3-4år? Holder du vekten eller er alt kommet på igjen og litt til? Eller greier du å vedlikeholde med hvite dager for å holde vekten nede?

    SvarSlett
  3. Hei Sylvia. Det går veldig fint :-) jeg gikk ned en to-tre kilo etter de fire ukene var over, egentlig uten å gjøre noe som helst for å få det til. Som du ser av bildene var jeg egentlig ganske fornøyd etter de fire ukene, så de siste kiloene ble bare en bonus. Jeg har nok lagt på meg et par kilo på disse årene, men ikke noe mer. Det som var ble borte, forble borte :-) Men nå skal det sies at jeg har blitt litt flinkere til å høre etter når kroppen min forteller meg noe, så jeg drikker for eksempel mye mindre brus nå, jeg spiser veldig lite brød/mel osv, for det merker jeg at jeg blir veldig oppblåst av - og det trodde jeg jo var normalt før :-/ Så man legger liksom litt om på vanene etter en sånn kur, nesten uten at man merker det selv. Jeg føler imidlertid at det viktigste for meg er tilskuddene. De startet jeg jo med i forbindelse med kuren, og DE har jeg ikke sluttet med. De synes jeg er helt fantastiske for meg. Matvanene mine er nok relativt gode sånn i det daglige, selv om jeg skeier ut i perioder. Jeg bruker ikke hvite dager sånn fast, men jeg tar gjerne en hvit uke etter jul og ferier og sånn, mest for rensens skyld. Jeg trenger ikke å gå ned noe i vekt. Jeg er 170 høy og veier stort sett rundt 60 kilo, pluss minus. Vekta er ganske stabil og etter at jeg (så godt som) sluttet med mel og brus, så har jeg helt flat mage. Det hadde nok ikke vært like enkelt for meg å forstå kroppens signaler hvis jeg ikke hadde gjort disse fire ukene, for det er jo en relativt drastisk kostholdsomlegging - så det er jeg veldig glad for. Har ikke klart å holde meg unna nesesprayen da :-/ men jeg merker at når jeg kutter ut alle melkeprodukter, så trenger jeg omtrent ikke nesespray. Det klarer jeg i lange perioder, men så går jeg på en smell med ost og yoghurt... Så noe nesespray bruker jeg altså fortsatt. Bortsett fra det så har jeg vel egentlig beholdt resultatene jeg fikk :-)

    SvarSlett
  4. Dette ser veldig interessant ut. Hva skjer etter de 28 dagene, hvis du trenger å gå ned flere kg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da starter du bare på'n igjen, veldig enkelt :-) følger menyplanen du får tilsendt.

      Slett