søndag 16. juni 2013

På kur - uke 3

Status etter to uker på kur er at jeg har sluttet med nesespray!!!! Og mistet 7,24% av min totale kroppsvekt. For meg er det mest behagelig å ha sluttet med den hersens nesesprayen, mye viktigere enn antall kilo.

Jeg har lurt veldig på om jeg skal legge ut før/etter-bilder, jeg er ikke så komfortabel med det. Men: HERE WE GO!



Har fått ganske mye strammere mage, har gått inn 3 cm i det smaleste på livet, minus 5 cm rundt rompa :-) 2-3 cm i minus per lår.. Krymper egentlig over det hele.


..og magemusklene som har vært godt skjult, har nå kommet frem fra polstringen :-)

Jeg beklager at jeg ikke akkurat er noen stjernefotograf, så bildene kunne vel ha vært bedre - men det er jo resultatene som teller, og så langt er jeg veldig fornøyd :-)

Lurer du på hva dette egentlig går ut på, så se på de andre innleggene om dietten her på bloggen, masse nyttig informasjon.

Og - et lite tips til de som har veldig dårlig tid før ferien - det er den første uka du går ned mest, så hvis du skal bli kvitt noen kilo raskt så kan du ta en kjapp hvit uke - også heller fullføre når ferien er over. EN UKE klarer alle :-)

Jeg er nå innstilt på å fullføre kuren til punkt og prikke, og jeg skal fortsette med produktene etterpå. Maten passer meg helt strålende, så det blir ikke noe problem.

Fremover skal jeg se om jeg klarer å finne ut noen lure triks som jeg kan dele med dere, som kan være til hjelp i løpet av de fire ukene kuren varer. Følg med!

Jeg har registrert at det dukker opp kommentarer på Facebook fra personer som reagerer negativt på at jeg har lagt ut før/etter-bilder, og de oppfatter at dette KUN handler om vekt. Til dere vil jeg si: For meg handler det MINST om vekt, jeg var normalvektig i utgangspunktet (og er det fortsatt) - for meg handler det om HELSE. Ta dere tid til å lese innlegget fra uke 1, så forstår dere kanskje dette bedre :-)

Ellers får jeg heldigvis mest positive tilbakemeldinger, på at bloggen gir et bilde av "livet på kur" som de fleste klarer å kjenne seg igjen i, til dere sier jeg: Tusen takk!!

Nå skal jeg ta et glass Restorate før jeg finner senga :-) menyen for morgendagen er klar, og jeg skal legge ut bilde og "oppskrift", så følg med!

DAG 2 (Hvit)
Frokosten gikk fløyten i dag, en travel morgen med noen uhell på jobben som måtte tas tak i.. Men glasset med te og Activize får jeg ALLTID i meg :-)

Dagens meny var LAKS. Lagde en stor porsjon, så det holder til alle måltidene i dag.


Jeg steker laksen i rapsolje og krydder. Her er krydderet jeg IKKE klarer meg uten, og den sennepssausen jeg lager selv - den redder ethvert måltid. Oppskrift på denne finner du på uke 2 i bloggen.


Jakobs Rapsolje og sennepspulveret kjøper jeg på Meny, men det er sikkert andre forretninger som har dette også. Resten av krydderet får man jo tak i hvor som helst. Pass på når du kjøper krydder at det IKKE INNEHOLDER SALT. Se på innholdsfortegnelsen. Salt er IKKE godt  når du har vent deg av med det, så mye kan jeg si!

Jeg tisset for moro skyld på en ketostix i dag. Det er en sånn test-pinne som viser om man har ketoner i urinen, altså at man har skrudd over på fettforbrenning i stedet for sukkerforbrenning. Den ga utslag!! Jeg ble litt forundret, for jeg drikker jo så mye tilskudd som inneholder karbohydrater at jeg trodde nesten ikke man kom i ketose, men det er tydeligvis altså mulig. Så vet vi det :-)

Det er i dag fire døgn siden jeg brukte nesespray, og det er rekord! Snakket akkurat med venninnen min som også går på denne kuren; hun var blitt kvitt sin allergi og menstruasjonsplager. Se det. Nå er det riktignok jeg som har "lurt" henne til å ta denne kuren, så det er jo fint at det virker også på henne :-)

I løpet av uken skal jeg forsøke å få kontakt med flere som går på denne kuren samtidig med meg, og se om jeg klarer å formidle noen av deres erfaringer. Følg med!


DAG 3 (Hvit)
Det ble en hvit dag i dag, for jeg glemte å legge yoghurt-frøene i vann i går kveld... Også ble det så travelt at frokosten gikk fløyten, i dag og. Spiste deilig lunsj, kalkun. Den er det ørlitegranne salt i, men jeg spiser ikke så mye av den marinaden, så det tror jeg skal gå omtrentlig greit. Spiser selvfølgelig kalkun naturell også, men akkurat i dag var det datteren som lagde lunsjen, så da ble det som det ble.


Disse grillskivene er det 0,6% salt i, så heeeeelt uten er de jo ikke, men saltet er hovedsakelig i marinaden, så jeg forsøker å unngå den. Det er godt med litt annen smak innimellom, men for det meste går det i dette (som er helt naturell):


Laks, ørret og kalkun er godt. Nå tenkte jeg å forsøke meg på en yoghurt-dressing med agurk og gressløk til den ørreten, men det tror jeg må bli i morgen. Jeg har ikke fått pønsket ut hvordan jeg skal gjøre det enda. Følg med i morgen, kanskje :-)

Ellers har jeg i dag brukt et par sko som jeg aldri har klart å gå med før. Strikken på de er nemlig litt stram, har jeg tenkt. Huden "tyter" jo ut i de skoene, kan jo ikke gå sånn.. Men så viser det seg jo at det er ikke noe feil med strikken, det er bena mine som har vært hovne! Nå er de ikke det lenger, og skoene er veldig gode, de! Fantastisk :-)




Mange som har kommet med gode tilbakemeldinger etter 28 dager på kur. Skal se hva mer jeg finner, den som leser får se :-)

DAG 4 (Grønn)
Startet dagen med te, activize, kapsler og yoghurt med frø. Husket nemlig å legge de i vann i går :-) Det ble kalkun (naturell) til lunsj og middag, også gikk det jo en evighet før jeg fikk spist det siste måltidet, så det ble omtrent midt på natta. Da kokte jeg to egg og la på knekkebrød og spiste kveldsmat. Ganske artig å spise knekkebrød med kniv og gaffel, kanskje ikke helt optimalt...

Leser på Facebook at det er flere som påstår at før/etter-bildene av meg ikke er av samme person! Jeg må i den forbindelse bare komme med et hjertesukk: skjønner at det er mye humbug rundt omkring og villedende markedsføring og alt det der, men jeg GIDDER VEL IKKE å legge ut bilder av noen andre enn meg, når det nå en gang er meg disse innleggene faktisk handler om. Noen påsto til og med at den ene dama hadde lyst hår og den andre mørkt, og da må jeg si at et optikerbesøk må stå først på kalenderen. Det virker på meg som det blir kommentert til høyre og venstre, uten at de engang har SETT på bloggen. Det synes jeg er litt leit. MEN: alle som tar kontakt med meg er superpositive, og det er jeg så glad for!!! Veldig mange har lyst til å gjøre dette, og jeg sier bare: DU KOMMER IKKE TIL Å ANGRE! Jeg fleiper litt med at jeg er i "halleluja"-modus :-)

I morgen skal jeg eksperimentere litt med matlagingen igjen, ble ikke tid til det i dag, så da får vi se om jeg kommer frem til noe som det går an å bruke :-) Følg med!

DAG 5 (Grønn)
Startet dagen fint med te, activize og yoghurt. Så var det travelt på jobb og fikk ikke spist før kl 15.. Da ble det økologisk rugbrød med eggerøre og agurk :-) det var jeg egentlig veldig spent på, for jeg får vanligvis veldig vondt i magen når jeg spiser brød. Det virker foreløpig som det har gått veldig fint, og brødet var godt, det!


 For å være på den sikre siden, tenkte jeg å lage mine egne knekkebrød. Jeg bruker en lavkarbo-variant, uten salt, selvfølgelig. Bruker frø etter smak (jeg liker sesam, solsikkekjerner og linfrø, både knuste og hele), kruskakli, kokosmel og litt fiberhusk. Blander i vann så det blir en klissete deig, og stryker deigen ut over bakeplata med en slikkepott. Så deler jeg inn i ruter med pizzarulle, før jeg steker på 175 grader i nederste rist i stekeovnen. Uten varmluft. Står i en times tid, til de har blitt gyldne.


Nå brukte jeg litt for mye kokosmel, og litt for lite frø, så de ble ganske fine. Det var egentlig ikke tanken.... Det ble også litt mye deig, for ett brett, så knekkebrødene ble ganske tykke. Det må jeg gjøre noe med til neste gang :-) er litt usikker på om de tykkeste i midten er rå. Får begynne med de i kantene, for de var ihvertfall gjennomstekte :-)

Til middag laget jeg ØRRET. Brunet hakket hvitløk i panna (brukte meierismør denne gangen), og stekte fisken i det + pepper og dill. Ble supergodt! Jeg synes nesten ørret er bedre enn laks nå, jeg. Forsøkte å lage tzatsiki-lignende agurksalat. Rev agurken på rivjern (det groveste), hadde i litt hakket hvitløk og et par spiseskjeer med yoghurt naturell. Det ble iallefall VELDIG godt! Hadde litt salat til (ikke så mye for nå har jeg jo både agurkmiksen og en brødskive i dag), brukte crispisalat, ruccola og babyspinat. FANTASTISK.


Jeg bruker kjøkkensaksen og klipper opp salaten, jeg. Synes det er mye enklere. Denne middagen laget jeg på ca 10 minutter, så det er hurtigmaten sin det tenker jeg!! :-)

Har funnet noen soltørkede tomater som ikke er tilsatt verken salt eller noe annet, bare tomatene. Tenkte jeg skulle forsøke å lage noe med det i morgen.

I morgen har jeg så godt som fri, jeg kan ihvertfall sove akkurat så lenge som det passer meg - så da våkner jeg vel kl 06:45 som vanlig tenker jeg... Følg med videre!! :-)

 DAG 6 (Grønn)
Våknet 05:18!! Herregud, jeg er så våken om morgenen for tiden!! Jeg må holde ut lenger om kvelden, kan ikke fortsette å stå opp med hanen :-)

Fant ut at jeg skulle forsøke å få klippet meg på formiddagen i dag (håret mitt vokser ganske mye for tiden), og det er grillfest/bursdag på kvelden. Startet dagen med eggerøre (den var ikke helt kald, men det får gå), og tok litt rester til lunsj. Vertskapet på kvelden hadde laget til grønn salat til meg, og kylling naturell, så jeg skal si jeg får spesialbehandling rundt om kring hvor jeg ferdes :-) jeg synes ikke dette er noe problem å få til i det hele tatt, jeg!! Og maten er kjempegod!

Jeg reflekterte litt her i dag hvor fin huden min egentlig har blitt. Tror det også har noe med maten og tilskuddene å gjøre. Tidligere har jeg hatt noen småkviser her og der, ikke mye, men nok til at jeg ikke klarer å lav være å pille på dem, klemmer og ordner, også blir det sår.. Som jeg da plukker av skurven på, så det tar jo litt tid før de blir borte. Jeg gjør alt man lærer at man IKKE skal gjøre. Er ikke noe flink til å stelle huden min heller, så den får ikke mye pleie. Men nå kom jeg til å tenke på at jeg har jo ikke hatt en kvise på evig tid. Husker ikke sist. Og ingen skurver jeg piller på heller :-) jeg er overbevist om at denne kuren renser huden også, jeg :-)

I morgen er siste dag på uke 3, og jeg er så langt veldig fornøyd!

DAG 7 (Grønn)
Det ble sent i går, så jeg sov faktisk helt til kl 09.00 i dag, det var deilig. Hadde besøk av kjæresten, og jeg lagde "min" mat til han til frokost. Rugbrød med eggerøre og agurk. Han lurte på hvorfor han ikke fikk noe salt, og da sa jeg at "nå skal du smake hvordan det er UTEN". Han synes faktisk det var overraskende godt, så nå skal jeg "omvende" han også :-) Datteren min er det verre med. Hun er skikkelig matlei, og gleder seg veldig til siste uken er over. Hun sniker til seg litt sushi i byen med noen venner av og til, men det får så være. Hun har kuttet helt ut brus og snop, og det er det viktigste. Her hjemme får hun bare ren mat, så litt sushi skader ikke for en tenåring.

Til middag i dag overgikk jeg meg selv helt; marinerte scampi i rapsolje med finhakket chilli og hvitløk, som jeg brunet såvidt i panna, stekte laks, lagde agurksalat av revet agurk, hakket hvitløk og gresk yoghurt (blir nesten som tzatsiki), og klippet opp grønn salat (crispisalat, ruccola og babyspinat). Kokte litt brokkoli også, for datteren min skulle ha en venninne til overnatting, og var ikke helt sikker på hva hun spiste. Resultatet ble dette:



Et fantastisk måltid! Til kvelds tok jeg et av mine hjemmelagede knekkebrød. Jeg har nok bommet litt på oppskriften der altså, skulle hatt mer frø og mindre kokosmel. Også ble de for tykke, så det var ikke mye "knekk" i de brødene der. Tok dem en runde i brødristeren, og da ble det bra. Litt smør og agurk med pepper på, så var kveldsmaten i boks.

Da er jeg altså ferdig med tre uker på kur, og jeg er så langt superfornøyd. Ser det tikker inn resultater fra andre som gjør dette også, og svigerinnen min har gått ned ti kilo før hun dro på ferie i dag, så hun er også strålende fornøyd, og det på UNDER fire uker. Jeg ser ingen problemer med å fortsette med grønne dager etter at de fire ukene er over, det er jo helt utrolig god mat. Nå gleder jeg meg til siste uke, og en liten ferietur på slutten :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar